« У природі – у рідному домі»
Мета: формувати дбайливе ставлення до рослинного світу; розширити знання про лікарські рослини; виховувати бажання берегти природу.
Наочне оформлення: з кольорових літер викладено назву свята «У природі – у рідному домі», гербарії лікарських рослин, пам’ятка збирачеві лікарських рослин, Червона книга, книжечки виготовлені дітьми.
Музичне оформлення: українська народна пісня «Ой єсть в лісі калина»; пісня «Три поради» сл. Юрія Рибчинського муз. Ігоря Шамо.
Реквізит: фішки для вікторини, грамоти для переможців.
Обладнання: експозиційні дошки, столи, стільці.
Технічні засоби: магнітофон, акустична система, мікрофони.
Хід свята
Учитель Здрастуйте! Здоровенькі були, дорогі діти і гості! «Дай вам, Боже, здоров’я. од віку і до віку!» - так вітаються люди. Природа землі незвичайна і неповторна. Кожен її куточок гарний по-своєму. Духмяний аромат трав дають нам лісові галявини – ці чудові комори лікарських трав. З давніх часів для лікування різних захворювань люди використовували лікарські рослини. Сучасна вітчизняна медицина використовує 230 видів лікарських рослин.
І сьогодні на презентації проекту «Зелена аптека» ми ознайомимося із цілющими рослинами, що ростуть у нашій місцевості, дізнаємося про рослини занесені до Червоної книги України.
Подивися уважно і запам’ятай:
Це довкілля чарівне, дитино.
Це Земля наша рідна, чудовий наш край,
Мила серцю – твоя Україна!
Подивися, яка Україна твоя,
Вся зелена, квітуча, музична.
І летять в саме серце пісні солов’я:
Ця краса і мелодія – вічна!
1 учень Цей світ, як казка, як безмежне диво!
Захоплює, дивує, кличе ввись.
Життя чарівне, я така щаслива,
І ти до цього світу придивись.
2 учень В душі одразу сонечко засяє
І забринить проміння доброти,
Бо світ нас всіх, як мати, пригортає,
Лиш серденько відкрий до світла ти!
3 учень На що не глянь: на дерево чи квіти,
На пташку, що в ясній височині
Співати хочеться, і мріяти, і жити:
Все дороге і все близьке мені!
Учитель Група «Дослідників» ознайомить вас із гербарієм лікарських рослин нашого краю.
4 учень Лікарських рослин у нас багато -
Всі хвороби можна лікувати.
5учень Не дивуйтеся нітрішки,
Що в берізок молодих
Ціле літо чисті ніжки
Білі-білі, наче сніг.
6 учень Це тому, що в хороводі,
Коли ми спимо усі,
По траві берізки ходять,
Миють ноги у росі.
7 учень Береза з давніх-давен є символом чистоти, ніжності, тендітності. Білоствола красуня щедро напувала своїм соком, лікувала від хвороб.
8 учень Кору берези використовують для добування дьогтю, а березовим вугіллям лікують харчові отруєння. Березовий сік – для пиття.
9 учень Але до всього треба підходити по розумному, а не так:
Хтось гілку тоненьку берізці одсік.
Упала вона у траву і лежить.
І капає, капає, капає сік,
І кожна краплиночка просить:
- Жить!..
10 учень А ця рослина до стежок і доріг тулиться, тому й зветься подорожником. Як прикласти його до рани, то кров зупиниться і рана швидше загоїться.
11 учень Шпак шипшину не клює,
Й так здоров’я в нього є,
А цілющий чай з шипшини –
Це здоров’я для людини.
12 учень Шипшина завжди гарна і корисна. Ягоди використовують від простуди. За вмістом вітаміну С шипшина є справжнім чемпіоном у царстві рослин.
13 учень Барвінок завжди чепуриться серед завмираючої природи у своєму зеленому вбранні. Здавна відома дія барвінку як кровоспинного засобу, його вживали від зубного болю. А ще він може знижувати кров’яний тиск.
1 учень А це кульбаба. Коріння кульбаби лікарі призначають тим, у кого поганий апетит.
На леваду я пішла б,
Ціла купа там кульбаб:
Ніби сонечка малі
Посідали на землі.
2 учень Коли б то не весна,
Не знали б ми про те,
Що мати-й-мачуха на світі є.
Верхня частина листочка – м’якенька, лагідна, наче рука мами, а нижня – холодна, як рука мачухи. Відвар із листя використовують при кашлі.
Учитель Я бачу ви зацікавилися лікарськими рослинами. Проте, як їх правильно збирати, ви прочитаєте у пам’ятці, яку вам приготувала група «Дослідників».
Пам 'ятка збирачеві лікарських рослин
1. Лікарські трави зберігають свої ці¬лющі властивості недовго. Кора, корені — 3—4 роки, листки, тра¬ва — 1—2 роки. Отже, не заготов¬ляй трави про запас!
2. Збирати лікарські рослини можна тільки в суху погоду, краще зран¬ку, після того як підсохне роса.
3. Сушити — в теплому, добре про¬вітрюваному приміщенні: на го¬рищі чи під навісом.
4. Збирай тільки нижні листки, щоб не зашкодити цвітінню й плодоношенню рослини.
5. Не поспішай заготовляти коре¬ні, кореневища. Хай достигне
на¬сіння.
6. Зірвеш усі квіти — не буде насін¬ня, плодів, а отже, не буде сходів на другий рік. Так само не можна зламувати всі квітучі пагони.
7. Якщо збираєш кору, акуратно зріж гілку з куща чи дерева з того боку, де вони густіші, зріз замасти садо¬вим варом, фарбою для підлоги чи хоч би жовтою глиною.
8. Заготовляти лікарські рослини на одному і тому самому місці мож¬на не частіше, ніж один раз на три роки.
9. Серед лікарських рослин є і отруй¬ні, а тому не можна торкатися губ, носа, очей, на не вимивши добре рук.
10. Збираючи лікарські рослини, пам'ятай, що не тільки тобі од¬ному вони потрібні. Вони потрібні багатьом людям сьогодні.
Учитель Група «Музикантів» приготувала пісню «Ой єсть в лісі калина», - допоможемо їм.
Діти виконують пісню з відповідними рухами
Учитель Група «Науковців» приготувала повідомлення про рослини, занесені до Червоної книги України.
3 учень В Червону книгу ми занесли
Світ неповторний та чудесний,
Невже в майбутньому на світі
Не будуть квітнуть дивні квіти –
4 учень Конвалія й фіалки ніжні
І вісник березня – підсніжник?
Невже ми більше не побачим,
Як сон-трава росою плаче,
5 учень Троянда степу, квітка мрії
Жар-цвітом землю не зігріє?
Ми всі господарі природи,
Тож збережемо її вроду.
6 учень Сон великий – чарівна і цілюща рослина. Не зривайте даремно оберемки цих квітів, краще помилуйтеся ними в природі!
7 учень Підсніжник звичайний – квітка надії – перебуває під загрозою і потребує охорони. Треба берегти його всюди, щоб навесні в наших лісах завжди розкривалися квіти надії.
8 учень Зацвіла лілея, сонячна така!
Тішуся я нею, тішиться ріка.
Біло-білосніжно світиться вона.
Довга її ніжка досягає дна.
Стільки білій квітці променів дано,
Що від неї світиться все піщане дно.
9 учень Латаття біле – надзвичайно приваблива рослина, тому її всюди знищують. Ці рослини перебувають під державною охороною.
10 учень Травневий ліс дарує неперевершені пахощі конвалії. Для того, щоб із насінини виросла нова рослина, потрібно 7 – 8 років. Тому її треба охороняти.
Ці конвалії у гаї
На галявині цвітуть.
І ніде, ніде немає
Кращих квіточок мабуть.
Діти виконують пісню «Три поради»
Учитель Група «Пошуковців» проведе з вами вікторину «Зелена аптека». Хто правильно відгадає загадку отримає фішку.
Загадки
1. Стоять у лузі сестрички:
Золотенькі очка, біленькі вії. (Ромашки)
2. Стоять красуні на воді,
Вінки в них білі й золоті. (Лілії)
3. Лікувальну силу маю,
Жовтим цвітом розцвітаю.
Називають — ключ весни.
Як я звуся? Ти скажи! (Первоцвіт)
4. Цвіте синьо, лист зелений. Квітник прикрашає.
Хоч мороз усе побив — Його не займає. (Барвінок)
5. Червона, солодка, пахуча, росте низенько,
до землі близенько. (Суниця)
6. Я перший розцвітаю серед гаю
І білий, наче сніг, я колір маю.
Хто я? Відгадайте!
Ви мене не ображайте. Не зривайте, не топчіть,
Хочу довго-довго жить.
Тож хто я? (Підсніжник)
7. Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло.
Згодом стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
8.Цвіте травневою порою,
Її знайдеш в затінку лісовому,
На стебельці, як намистинки в ряд,
Квіти духмяні висять. Хто я? (Конвалія).
9. Ці квітки такі, мов те небо голубе,
Тоненькі, тендітні, ласкаві вони.
Послухай, як срібно дзвенить голосок:
Не треба, не треба зривати квіток. (Пролісок)
10. На стеблинці волохатій
Шість пелюсток лікувальних.
Гарна квітка — навіть в сні. Хто я? (Сон-трава)
Активні учасники нагороджуються грамотою
11 учень Всі ми, друзі, природи діти;
Скільки сонця, краси, тепла!
Мало тільки природі радіти –
Захищайте її від зла!
12 учень Все на землі, все треба берегти:
І дерево, і птаха, і оту тварину.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо, врешті, ти – лише її частинка.
|