Субота, 28.06.2025, 05:50
Мій сайт
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Розробки уроків [1]
Календарне планування [5]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Статті » 4 клас » Розробки уроків

Українська мова

      Тема: Узагальнення вивченого про дієслово.

      Мета: узагальнити й систематизувати набуті знання з даної теми;

                   розвивати вміння аналізувати й синтезувати мовні явища,

                   розвивати системність мислення; виховува­ти позитивні

                   якості характеру на основі зразків народної мудрості,

                  розуміння необхідності колективних зусиль для досягнення

                  певної мети.

Обладнання: тематичний словник школяра (кожному учневі),

                   ілюстративний матеріал — предметні та сюжетні малюнки;

                  сигнальні картки: І, II дієвідміни; конверти за кількістю груп у

                  класі зі смужками, де надруковані при­слів'я; записи до уроку на

                 дошці (таблиці).

                                                   ХІД УРОКУ

         I.  Повідомлення теми й завдань уроку.

     1.  Вибірковий диктант.

—  З-поміж продиктованих слів виберіть і запишіть тільки дієслова.

       Діяти, весна, погожий, існувати, історичні, єднати­ся, Україна, місто, Сміла, сумує, втеча, лагодити, річка, оглянулася, можливо, але, вибиратиме, мальовничі, озвався.

— Підкресліть першу букву в кожному записаному ді­єслові. Прочитайте утворене слово. (Дієслово.)

— Це і є тема нашого уроку.

         Сьогодні" ми повторимо правила й виконаємо вправи,

які допоможуть вам узагальнити й систематизувати знан­ня з теми «Дієслово».

            Ви вчитиметеся міркувати, використовувати свої знання на практиці, колективно працювати, допомагати товаришам.

Тож розпочнемо нашу подорож до країни Дієслів.

          2. Каліграфічні вправи.

— Пригадайте, як пишуться велика й мала букви «де» (показує указкою на букви Д д у класному алфавіті). Про­пишіть один рядок.

Проаналізуємо сполучення букв у слові «дієслово»:

                               сл — нижнє з'єднання;

                               ло — середнє з'єднання;

                              ов — верхнє з'єднання (коментар учнів).

— Пропишіть один рядок слова — назви теми, нама­гаючись писати безвідривно.

II.  Блокове повторення основних правил теми, виконання відповідних вправ.

         1.Визначення дієслова.

— Яка частина мови називається дієсловом?

— Яким членом речення є дієслово?

—  З якою частиною мови зв'язане дієслово в ре­ченні?

— У яких числах вживаються дієслова?

— Прослухайте дієслівний словоряд, відгадайте, про яку ситуацію йдеться, складіть і запишіть кілька речень, підкресліть присудки: закінчилася, набридла, настала, чекали, прилетіли, зробили, прикріпили, поселилися, зни­щували, годували, оберігали, вчили літати, попрощалися, відлетіли, будемо чекати. (Ситуація: люди дбають про перелітних птахів, виготовляють шпаківні...)

      Учні зачитують складений текст, вказуючи присудки.

        2.  Часи дієслова.

Які часи має дієслово?

— Які дії означають дієслова минулого часу?

— Які дії означають дієслова теперішнього часу?

—  Які дії означають дієслова майбутнього часу?

          Утворення різних часових форм дієслів.

— Запишіть три колонки: минулий, теперішній, май­бутній час.

— На с. 246 «Тематичного словника школяра» вибе­ріть кілька дієслів, запишіть їх у різних часових формах. (Додаткове завдання: дібрати власні приклади, скласти речення.)

          Перевірка виконаного.

3.      Неозначена форма дієслова.

Діалог «учень — учень».

— Пригадайте, що вам відомо про неозначену форму дієслова, і запитайте про це товариша.

— На що вказує неозначена форма дієслова? (Тільки на дію, бо...).

На які питання відповідає неозначена форма діє­слова?

— Що ще ви знаєте про неозначену форму дієслова? (Це незмінна форма дієслова; початкова форма дієслова; дієслова в неозначеній формі мають суфікси -ти, -ть.)

          Добір прикладів дієслів у неозначеній формі за ілю­стративним матеріалом.

Розгляньте предметні та сюжетні малюнки на карт­ках, доберіть і запишіть приклади дієслів у неозначеній формі.

           Робота в парах перевірка виконаного.

—  Виконайте взаємоперевірку записаного, оцініть, врахуйте охайність.

        (Учні оцінюють роботи сусідів по парті.)

—  Зачитайте записаний дієслівний словоряд.

4. Гра «З'єднай частинки цілого».

        Керівники груп отримують у вчителя конверти зі смуж­ками, на яких записані прислів'я про працю, ставлення українського народу до роботящих людей та ледарів. До кожної смужки слід дібрати частинку-відповідник, скласти повне прислів'я.

          Робота в групах,

— Зачитайте складене прислів'я, вкажіть дієслова в неозначеній формі.

Виберіть одне, яке, на вашу думку, найповніше відо­бражає тему працьовитості.

— Чого вчать нас ці перлинки народної мудрості?

—  Чому саме в прислів'ях так багато дієслів в не­означеній формі? (Бо ця мудрість стосується не якоїсь певної особи чи групи людей, а кожного з нас.)

     Дієслова, що означають завершену й незавер­шену дію.

         5.   Гра «Зміни значення дієслова».

До вашої уваги дієслова неозначеної форми (на дошці):

        Йти, гортати, шити, котитися, бігти, тривожити, чи­тати, мандрувати.

— За допомогою префіксів утворіть нові дієслова.

— Чим відрізняються значення утворених дієслів від поданих? (Вони означають завершену дію.)

       6. Дієслова теперішнього й майбутнього часу (кате­горії особи й числа).

— Послухайте словоформи: йду, йдеш, йде, йдемо, йдете, йдуть.

Чим вони відрізняються? (Різні особи й числа, різні закінчення.)

За якими особами й числами змінюються дієслова теперішнього й майбутнього часу?

            Працюємо в зошитах.

    І варіант — змінюйте дієслово навчатися за особами й числами в теперішньому часі.

   ІІ варіантзмінюйте дієслово навчатися за особами й числами в майбутньому часі.

           Робота в парах.

—  Перевірте, оцініть роботу товариша, мотивуйте оцінку.

— Зачитайте роботу (аналіз виконаного).

       7.  ДІЄВІДМІНИ.

             Гра «Допоможіть знайти букву».

На дошці запис:

                                                   Є чи ї

                     кле...ш                                                чека...ш

— Пропущені букви позначають ненаголошені звуки. Яку букву слід вставити?

— Чому ви зробили такий вибір, адже у вимові ці звуки дуже наближені? (Бо ці дієслова належать до різних дієвідмін.)

— Які букви пишемо в ненаголошених особових закін­ченнях дієслів? (У дієсловах 1 дієвідміни в ненаголошених особових закінченнях пишемо -е-, -є-, а у дієсловах II дієвідміни в ненаголошених особових закінченнях пи­шемо -й-, Ї-.)

Як же ми розрізняємо дієвідміни?

— Які дієслова належать до І дієвідміни?

—  Які дієслова належать до II дієвідміни?

      Усна вправа на визначення дієвідміни.

     Учитель називає дієслово (в неозначеній формі), а учні сигнальними картками показують дієвідміну, до якої воно належить.

     Гріти, дзижчати, гуляти, дзюрчати, дарувати, дивити­ся, дбати, дружити, нарікати, непокоїти.

—  Усно проаналізуйте дієслова на с. 256 словника за дієвідмінами.

       8. Розбір дієслова як частини мови (усно).

     На дошці записане речення: «Як працюватимеш, так і матимеш».

— Прочитайте речення.

— Вкажіть дієслова (працюватимеш, матимеш).

— Запишіть речення, підкресліть дієслова.

— Підсумовуючи сказане раніше, можемо охарактери­зувати ці дієслова (вони стоять в однаковій формі):

•   початкова форма (неозначена) — працювати, мати;

•  час майбутній;

•  особа 2-га;

•  рід визначається тільки в минулому, а це — май­бутній час;

•  І дієвідміна.

        9. Дієслова на -ся (-сь).

— Згадайте й наведіть приклади прислів'їв, де є діє­слова на -ся (-сь).

—  Яку дію означають ці дієслова?

       10. Написання частки   НЕ   з дієсловами.

Два учні аналізували кількість слів у реченні і за­сперечалися: один стверджував, що слів 8, а інший, що слів — 6. Хто правий?

            Не роби іншому того, чого собі не бажаєш.

— Якого правила не знав другий учень?

— Як пишеться частка НЕ з дієсловами? Складіть ре­чення на це правило й запишіть його. Зачитайте.

            IV. Підсумок уроку.

      Усний тест.

       1.  Слово, що означає дію предмета, називається:

                                          а)  іменником;

                                         б) дієсловом;

                                         в) прислівником;

                                         г)  сполучником.

2. Дієслова майбутнього часу змінюються за:

                                         а)  родами й числами;

                                         б) особами й числами.

3.  Частка НЕ з дієсловами пишеться:

                                         а) окремо;

                                         б) разом.

         V. Домашнє завдання (диференційоване):

— написати твір про цей урок;

— виписати з орфографічного словника по 10 дієслів І і II дієвідмін;

— вправа 574 за підручником.  

Категорія: Розробки уроків | Додав: tamara-ivanovna (22.10.2014)
Переглядів: 2060 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Друзі сайту
Copyright MyCorp © 2025Створити безкоштовний сайт на uCoz