Усі завдання розраховані на пошукову діяльність учнів, неординарний, нетрадиційний підхід та творче застосування набутих на уроках знань і вмінь. І врешті-решт, систематичне використання запропонованих завдань у навчально-виховному процесі розвине в кожного учня гнучкість мислення, навчить кожну дитину логічно розмірковувати, нестандартно підходити до розв`язання проблем, не зубрити, а думати, самостійно робити висновки, знаходити оригінальні рішення.
Велику увагу приділяю на уроках інноваціям.
Серед нових освітніх технологій найперспективнішою видається інтерактивна технологія. Адже завдяки їй, учень стає активним учасником процесу навчання.
Сутність інтерактивного навчання полягає у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів. Це базується на співпраці, взаємо навчанні учитель-учень, учень-учень. При цьому вчитель і учень - рівноправні суб`єкти навчання.
Інтерактивні технології потребують певної зміни у житті всього класу, а також значної кількості часу для підготовки як учнів, так і педагога. Власний досвід переконує в тому, що починати необхідно з поступового використання технологій - і вчителям та учням треба звикнути до них. Доцільно навіть створити цілісний план поступового впровадження інтерактивних технологій. Використовую спочатку прості інтерактивні технології:
- роботу в парах;
- роботу в малих групах;
- « мозковий штурм ».
Робота в групах дає можливість учням висловлюватись, обмінюватися ідеями з партнером в групі і лише потім озвучувати свої думки перед класом.
Об`єдную учнів у групи, пропоную завдання, даю декілька хвилин для спільного обговорення. Наступним етапом є представлення результатів роботи кожної групи є обмін своїми ідеями та аргументами з усім класом.
« Мозковий штурм »- ефективний метод колективного обговорення проблеми чи завдання, пошук рішень, який спонукає учасників виявити свою уяву та творчість. Він передбачає вільно висловлення думок усіх учасників і допомагає знаходити багато ідей та рішень. Саме цю форму роботи використовую для узагальнення вивченого матеріалу, для актуалізації опорних знань під час підготовки до вивчення нової теми.
Технологія «Мікрофон» дає змогу кожному учневі по черзі висловити свої думки. Наприклад, технологію «Мікрофон» я використовувала для актуалізації опорних знань під час узагальнення вивченого з теми « Тверді та м`які приголосні звуки ».
На дошці записала тему уроку. Прочитати тему і сказати, використовуючи мікрофони, чим важливий цей матеріал, що вони знають з цієї теми. Говорити може той, хто отримав мікрофон. Відповіді записую на дошці. Після підсумку переходжу до викладу нової теми.
Робота в парах - технологія, яку використовую для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань. Робота в парах дає учням час подумати, обмінятися ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвиткові навичок спілкування, вміння висловлюватись, критично мислити, вміння переконувати й вести дискусію.
Під час роботи в парах виконую такі вправи:
- гра « Незнайко » - один учень читає, а інший виправляє допущені помилки;
- гра « Вовк і заєць »- один починає читати текст, другий вступає після того, як перший дійде до крапки й намагається його догнати;
- гра « Ми віримо і не віримо »- читаю речення з тексту, роблю помилку в слові. Діти знаходять це речення, говорять « Ми віримо » або « Ми не віримо »- і читають це речення.
На закінчення слід зазначити, що виховання творчих здібностей дітей буде ефективним лише в тому випадку, якщо воно буде цілеспрямованим процесом, в ході якого вирішується ряд завдань, направлених на досягнення кінцевої мети.
Творчі вправи сприяють самонавчанню, оскільки зумовлюють визначальну роль діалогічної співпраці, а також дискусії та співробітництва, передбачають завдання для групової, фронтальної, індивідуальної роботи, завдання на вибір, самоконтроль, різні види відповідей та міркувань.
Це дає змогу формувати особистий досвід творчої діяльності молодших школярів, досвід емоційно-цілісного ставлення до навколишнього світу в цілому і до мовленнєвої діяльності зокрема, суттєво підвищуючи мотивації навчання.
Отже, виходячи із вище зазначеного, вчителеві на кожному уроці необхідно розвивати творчі здібності учня на основі спеціально розроблених логічно-пошукових задач, ведення раціональних прийомів, спрямованих на організацію керованої діяльності учнів
|